Časopis ZISK: Trend videoreklamy už nie je novinkou. Je to vlak, ktorý vyštartoval pred dvomi rokmi a urobil taký vietor, že nabral skoro všetkých cestujúcich.  V roku 2016 budeme svedkami zásadných obratov v prospech online videa vo svete veľkého aj malého marketingu.

 

animovane-videa-ziskK trendu online videoreklám výrazne prispel Facebook, ktorý začal vlani ponúkať video priestor pre svojich inzerentov. Ešte dôležitejšiu úlohu v celom prevrate však zohral Google, ktorý zohľadnil obsah videa vo svojom vyhľadávacom algoritme. Z hľadiska SEO, čiže poradia stránky vo výsledkoch vyhľadávania v Google,  je to kľúčový atribút pre zaradenie videa na web. Inak povedané, firmy konečne objavia účinok videa v reklame.

 

 

Video ovládne internet

pixelup kanalPodľa predpovede CISCO bude v roku 2019 tvoriť video 80 % obsahu internetovej prevádzky. Pre porovnanie v roku 2014 to bolo 64 % (zdroj: Cisco Visual Networking Index: Predpovede a metodológie, 2014-2019 Biela kniha). Jednoducho povedané, drvivá väčšina internetovej komunikácie bude vo forme videa. Michal Kopták, riaditeľ PIXEL UP, spoločnosti produkujúcej animované videá, hovorí: „Noví klienti začínajú s videom veľmi obozretne a prvé zákazky sú vždy skôr na skúšku. Skúsenosť je však najlepším argumentom. Po úspechu prvého videa zvyčajne dostávame rovno zoznam požiadaviek na ďalšie videá.“

Ukazovateľom účinnej reklamy formou online videí je aj badateľný trend presunu marketingových výdavkov z televízneho balíka do online priestoru. Známym je experiment americkej spoločnosti PepsiCo, ktorá zemiakové čipsy Ruffles reklamovala len cez online oproti zaužívanému rozdeleniu rozpočtu 2/3 do televízie a tretina na digital. Cieľovou skupinou produktu boli moderní mladí muži vo veku okolo 25 rokov. Z ich prieskumov vyplynulo, že táto cieľovka konzumuje oveľa viac videí na svojich smarfónoch ako bežná populácia. Stavili všetko na jednu kartu a sami boli prekvapení výsledkom. Nielenže neprišli o predaj, ale účinnosť reklamy sa zvýšila o 8 % (zdroj: digiday.com).

Lídrom vo videomarketingu sa stal B2B segment, kde využitie videa ako marketingového nástroja uvádza až 96 % firiem. 73 % z nich hlási pozitívny vplyv video reklamy na ich marketingové ciele. „Tento trend sme zachytili aj na Slovensku. Online video môže klient používať veľmi cielene. Jeho obsah, formu, emóciu vie prispôsobiť konkrétnej skupine spotrebiteľov. Je veľmi efektívne vyrobiť niekoľko verzií produktového videa podľa rôznych cieľových skupín,“ radí Michal Kopták.

 

Bez hercov

2D Na horach

Flat dizajn vládne modernej online grafike už pár rokov. A jeho éra neskončí ani v tomto roku. Obľúbenosť dvojrozmernej grafiky bez tieňov a emócií je zatiaľ neohrozená. Ak vás posledné roky nedržali niekde v jaskyni, určite ste zachytili obrázky, ktorých základné grafické prvky by sa dali zhrnúť do týchto atribútov:

 

  • jednoduchosť až infantilnosť, ale vždy s nápadom,
  • 2D znamená, že chýba tretí rozmer – hĺbka obrazu,
  • ikonománia – všetko sa dá vyjadriť  jednou ikonkou,
  • farebná paleta je pastelová, ale optimistická.

Flat dizajn sa postupne z ikon preniesol do infografiky, ilustrácii až do videa. Jeho jednoduchosť a strohosť však vyžaduje skvelý príbeh, nápad a kreativitu stvárnenia. Michal Kopták dodáva: „Emócia, ktorá je súčasťou hraného filmu, v 2D grafike chýba. Musíte ju vložiť do príbehu, podporiť hudbou a sprievodným slovom. Vyvážiť detailami, na ktoré sa divák zameria, a zároveň prinášajú práve to oživenie a zatraktívnenie, ktoré ho upúta.“ Animované videá si obľubu udržujú práve vďaka svojej jednoduchosti, ktorá zbytočne neotravuje a prenáša pozornosť na obsah. Divák sa tak sústredí presne na to, čo je dôležité.

 

Od školy až po výrobné linky

3D Veterna turbina

„Vynikajúce využitie majú animácie pri vzdelávaní. Edukačné videá v podstate robíme len v počítačovej grafike. Študenti si môžu za 10 minút ozrejmiť veci, na ktoré nestačí predstavivosť alebo prezentácia,“ hovorí zástupca PIXEL UP.

A to sa netýka len študentov. Počet vyhľadávaní so začiatočným slovným spojením „Ako..?“ medziročne narastá podľa Google o 70 %. Ľudia už nečítajú manuály, ale sledujú postupy na YouTube. 2D videá využívajú aj firmy na predstavenie svojich produktov a služieb. Častým býva tzv. video návod, ktorým firma vysvetľuje fungovanie svojich výrobkov, aby návštevníkov neodradil dlhý a zložitý návod. Podľa eMarketer si až 4x viac zákazníkov radšej pozrie video, ako prečíta manuál.

Videá dokázateľne predlžujú dobu návštevnosti na webovej stránke. Nielen to, ich miera zdieľania je o 1 200 % vyššia ako pri článkoch alebo obrázkoch. Z prieskumov vyplýva aj to, že videá produkujú návštevnosť o 41 % vyššiu ako na stránkach, ktoré videá nemajú. Záleží aj na umiestnení videa. Nepodceňujte Facebook – dokáže priniesť 10-krát viac návštev z videa ako video publikované na YouTube.

„Niekedy je produkt ponúkaný spoločnosťou tak technicky vyspelý, že koncový zákazník si nevie predstaviť jeho fungovanie bez reálnej skúšky. Práve tu vzniká priestor pre 3D animované video,“ odporúča M. Kopták. Až 40 % zákazníkov udáva, že video prezentácia produktu zvýši pravdepodobnosť ich nákupu cez internet (zdroj: Adobe). 3D vizualizácia a animácia dokáže zákazníkovi priblížiť fungovanie produktu priamo v podmienkach jeho firmy. Čo viac si obchodník môže priať?

 

Aj krátke video je umením

2D Vystavba

Aby všetky tie ohromujúce čísla štatistík mohli byť naplnené v praxi, musí mať firma najprv dobré video. Len kvalitne spracované video so silným príbehom, dobrou grafikou, dôrazom na dynamiku a detail dokáže splniť očakávania marketérov. Nové trendy v oblasti tvorby videí nám určite prinesie aj tento rok. Správne zadefinovaný cieľ je základom pre tvorbu námetu a scenára.

„Ak robíme video, kde je ústrednou postavou zákazník, vždy sa snažíme zakomponovať do príbehu ľudskosť. Naším cieľom je, aby divák našiel vo videu kúsok seba a vedel si ho tak zosobniť. Chceme sa dotknúť jeho osobnej stránky, pokiaľ to téma dovoľuje,“ vysvetľuje svoje metódy M. Kopták. Personalizácia a emotívnosť dodáva príbehu osobný rozmer, ktorý si získa náklonnosť divákov. Rovnako dôležitý je humor – aspoň v maličkostiach, aj v prípade serióznej témy. Práve vtip dokáže odľahčiť a zjemniť zložité problematiky, ale hlavne upúta pozornosť natoľko, aby návštevník nezrušil video pred koncom. V tomto smere je dôležité pripomenúť celkový čas videa. Michal Kopták hovorí o minúte ako maxime. Jedným dychom dodáva, že sa to málokedy podarí dodržať, hlavne ak ide o náročný obsah. Najdôležitejšie sú prvé sekundy, ktoré divák nemôže pri reklame preskočiť, alebo ktoré sa automaticky spustia pri rolovaní nástenkou Facebooku. Dobrá agentúra navrhne scenár, ktorý berie do úvahy rôzne využitie videa, poprípade jeho upravených verzií.

Odporúčanie odborníka na záver je zveriť výrobu videa do rúk profesionálov, dôverovať ich skúsenostiam a využiť trend online video reklamy.

Ak sa ti páčil tento blog, zdieľaj ho svojím priateľom 😉